PERFORMANS SPORCUSUNUN YER ÇEKİMİ VE POSTUR İLE BAĞLANTISI

Standard Post

Her beden parmak izi kadar faklı olmasına rağmen,başlıca genel kuralların olduğunu  binlerce insanı gözlemleme fırsatım olduktan sonra anladım. 

Dünyada yer çekimi, süpermen gibi uçmamıza olanak sağlamasa da,  Dünyayı bu kurala uygun, inşa ettiğimiz tartışılmaz diye düşünüyorum.

Yer çekimi ile insan arasındaki bağlantıyı gördükçe, çeşitliliğin kaynağı olabileceğini düşündüm. Ayakta durmak her bireyde aynı olurken kas ve iskelet sisteminin yer çekimine karşı verdiği yanıt ile duruş ve psikolojimizde farklı etkiler oluşturmuştur. Örneğin beden dili eğitimi almış olanlarımız, göğüs yukarıda omuzlar geride ise özgüven sinyali verdiğimizi anımsayacaklardır.

Bu durum her bireyi ilgilendirmektedir ancak şimdi bir hareketi devamlı ve sık aralıklarla yapan performans sporcuları için inceleyeceğiz.

Performans sporu yapanlarımız uzun süren antrenmanlarında, bazı hareketleri devinimsel olarak yapmakta, (koşmak gibi) ayak parmakları, ayak bileği, diz, kalça, omurga, omuzlar ve kollar bu harekete, çeşitli zamanlarda katılarak yer çekimine, yorgunluğa karşı koyarak seviyesini artırmak isterler.

İskelet ve kas sistemi, sinir sistemi olmaksızın çalışamaz, sinir sistemi, tıpkı elektrik kabloları gibidir, sinyaller, öğretilmiş bir zaman aralığı ile koşan yada yürüyen kişide iş görür.

Kalbimiz, solunum sistemi ile birlikte çalışır ve her hangi birinin durması halinde iskelet, kas ve sinir sistemi iş göremez hale gelir

Bedenimiz bir birine bağlantılı çalışan, her gün yeni bir şey keşfettiğimiz, mükemmel bir makinedir diyebiliriz.

Dikkat çekmek istediğim! İskelet ve kas sisteminin bu hareketleri kendine zarar vermeden yapıp yapamayacağı yada başka bir ifade ile sakatlık olmadan performansını günden güne artırmasının mümkün olup olamayacağını araştırmak olacak.

Maratoncuyu ele alalım, dengeli beslenme ve antrenman ile kalp dolaşım sistemini her gün artıracaktır ancak ayak tabanını yere, olması gerekenden daha yakın basıyorsa, yani düz taban olmamasına karşın düz taban gibi basarak koşuyorsa, ona bağlantılı olarak parmaklar, diz, kalça, bel, sırt, boyun, omuzda zincirleme bir reaksiyon ile kendini sakatlamaya davetiye çıkarmış olacaktır. Çok küçük bir açı ile hata yapmış olan ayak bileği, devam eden antrenman ile yuvasında çalışmayan kemikler, tendonlar ile reaksiyona girmiştir, bunun nedeni ise kaslar arasındaki simetri bozukluğunda yatar yani eğer ayak içe basma eğilindeyse bir tutam kas sıkı diğeri gevşektir diyebiliriz. Kasların güçlü olması halinde, her hangi bir acı hissetmiyor olabiliriz, bu sadece geciktirici bir etkeni olabilir. Unutmayın bedenimiz bir bütün olarak çalışır ve en zayıf halkası kadar güçlüdür.

Peki ne olacak? 

Özellikle performans sporu yapmak isteyenlerimiz, sağlık kontrolünden geçtikten sonra, kalp dolaşım sistemi ve postur bozuklukları konusunda uzman olan eğitmenler ile testlerini yaptırmalı ve ihtiyaçları belirlendikten sonra uygun sıra ile antrenmanlara başlaması olacaktır.

Toparlayacak olursak özellikle performans sporcusu, tüm bedeni hakkında tam bir farkındalığa sahip olmalı çünkü kimse yarışın ortasında sakatlanmak istemez.

 

MUSTAFA ÇİLEK